Hoppa till sidans innehåll

Träning - mål, fokus, plan


Målsättning för U14

”Träna för att kunna träna” – utveckla egenskaper och kapacitet

Bli systematisk i fysträningen, bygga upp fysisk och mental kapacitet, utveckla grundteknik i samtliga discipliner och terränger.

Taktik och linjeval allt viktigare.

Fokusområden

  • Motivation, engagemang och intresse
  • Struktur, rutiner och ansvar
  • Individuell målsättning och utveckling
  • Gemensamma spelregler
  • Glädje och gemenskap!
  • Samverkan mellan åkare, tränare och förälder

Säsongen i korthet

  • Ca 35 aktiva åkare, varav 55% killar och 45% tjejer, 50% födda 2004 och 50% 2005
  • Mattias Sahlin är huvudansvarig tränare, minst tre arvoderade tränare
  • Försäsongen omfattar 32 snödagar på läger varav två utlandsläger och sex läger i Sverige. Max tio dagar ledigt från skola.
  • Pjäxservice på läger (fokus på komfort och inställning för tävling)
  • Dartfish kommer användas som plattform för video och analys

Träningsplan – övergripande

  • Basperiod 6 veckor: grundläggande fysträning samtliga delkapaciteter samt fystester. Ingen snöträning.
  • Uppbyggnad 10 veckor: individuella fysträningsprogram. Ingen snöträning.
  • Försäsong 14 veckor: hög volym med allsidig fysträning, fokus styrka, spänst och uthållighet samt fystester. Snöträning med grund- och teknikträning GS och SL.
  • Förberedelse 5 veckor: lägre volym fysträning med högre intensitet. Snöträning med volym teknikträning GS/SL/FART, successiv ökning av insats, taktiska färdigheter.
  • Tävlingssäsong 18 veckor: lägre volym fysträning, fokus på underhåll och återhämtning. Snöträning med specifik träning samtliga discipliner, ytterligare

Träningsplan – vår och sommar

Vårensfysträning för åkarna bör omfatta 4 pass/vecka under vecka 19-23. Klubben arrangerar 3 fyspass/vecka (tis-tors kl 18-19). Åkarna uppmuntras att utföra andra idrotter/aktiviteter 1-2 gånger/vecka.

Fystester genomförs 20/5 med uppföljning i september

Under sommaren bör åkarna fysträna 3-4 pass/vecka under vecka 24-33. De får ett eget träningsprogram med input från tester, utöver det uppmuntras mycket spontan aktivitet t ex cykla, simma, hoppa studsmatta etc.

Uppdaterad: 2017-10-03 21:39
Skribent: Marlene Roos
Epost: This is a mailto link

U10:1 på Facebook   U10:1 på Instagram

Postadress:
Sollentuna SLK - Skidor
Box 721
19127 Sollentuna

Besöksadress:
Väsjöbacken
19248 Sollentuna

Kontakt:
Tel: 08-929161
E-post: This is a mailto link

Se all info

Huvudsponsorer

Cramo

Samsyn Väsjön

 

Samarbetspartner Guld

Rossignol

 

Samarbetspartner Silver

Adtraction

Alpingaraget

 

Samarbetspartner Brons

Avanti Alpin

Sollentuna Bildemontering

Susanne Persson Fastighetsförmedling AB